وکتور چیست و چگونه می توان از آن در نرم افزار ایلوستریتور استفاده کرد ؟

تاریخ ارسال مقاله : 1 آبان 01        تعداد مشاهده : 1796
0 - 0

در این مقاله می خواهیم به معرفی وکتور و نرم افزار گرافیکی ایلوستریتور یکی دیگر از محصولات کمپانی ادوبی بپردازیم.


وکتور چیست و چگونه می توان از آن در نرم افزار ایلوستریتور استفاده کرد؟


وکتور به طور کلی به تصاویری اطلاق میشود که دارای فرمت های ai ، Eps ،… هستند. این فرمت های تصویری خروجی نرم افزارهای برداری مانند ایلستریتور ، کرل و … هستند.
ایلوستریتور ( illustrator ) نرم افزاری است که هم هنرمندان نقاش و هم طراحان گرافیک برای ساخت تصاویر وکتور (برداری) از آن استفاده می‌کنند.
این نرم‌افزار برای اولین بار در تاریخ 19 مارس 1987 برای سیستم‌ عامل مکینتاش ساخته شد و پس ‌از آن در سال 1989 برای ویندوز نیز ارائه شد. کمپانی ادوبی سالانه ویژگی‌ها و امکانات جدیدی را به این برنامه اضافه می‌کند و تحت لایسنس های مختلف برای فروش قرار می‌دهد. تا سال 2012 این محصول نیز مانند سایر محصولات این کمپانی با پیش‌وند CS منتشر می‌شد و پس ‌از آن تحت نام CC به بازار عرضه شد.
نرم‌افزارهای دیگری همچون کورل دراو نیز وجود دارند که برای ساخت و ویرایش تصاویر برداری ساخته‌شده‌اند اما بدون شک نرم‌افزار ایلوستریتور قوی‌ترین نرم‌افزار ساخته‌شده تا به امروز برای این منظور هست.
ایلوستریتور نرم‌افزار موردعلاقه طراحان گرافیک برای طراحی حرفه‌ای انواع فونت ، لوگو ، ست اداری ، اینفوگرافیک ، نمودار ، دیاگرام ، کاراکتر تبلیغاتی و …. هست و اساساً چون کارکردن با آن سخت‌تر از نرم‌افزار فتوشاپ هست افراد کمتری با آن آشنایی دارند. اما همان‌طور که گفته شد طراحان گرافیک حرفه‌ای به‌طور کامل با این نرم‌افزار آشنایی دارند و با استفاده از این برنامه یا استفاده ترکیبی از ایلوستریتور و فتوشاپ می‌توانند آثار تأثیرگذار و حرفه‌ای را خلق نمایند.
محیط نرم‌افزار ایلستریتور همانند سایر برنامه های کمپانی ادوبی است و اگر شما کار با یکی از این برنامه ها مانند فتوشاپ را تجربه کرده باشید قطعا محیط این برنامه برای شما بیگانه نخواهد بود و خیلی سریع با محیط آن آشنا خواهید شد.
محیط ایلوستریتور شباهت زیادی به محیط کاری فتوشاپ دارد همینطور این دو نرم افزار بسیار با هم رابطه مستقیمی دارند که میتوان فایل های لایه باز هر کدام را در دیگری به راحتی استفاده کرد. رقیب اصلی ادوبی ایلوستریتور، نرم افزار کورل‌دراو است که یک نرم افزار گرافیکی قدیمی به حساب می آید و هنوز هم طرفداران خودش را دارد.
Adobe Illustrator بهترین دوست یک گرافیست است. از ویژگی های موجود در نرم افزار Adobe Illustrator  کمک به هنرمند در رسیدن به منتها درجه حرفه ای گری با بکارگیری خلاقیت خود است چرا که Illustrator به کاربران این اجازه را می دهد تا برای ایجاد یک مقیاس برای طراحی خود ، محاسبات ریاضی را به عنوان ورودی وارد نرم افزار کنند.
این مورد چنان طراحی شده است که اگر بر یک طرح زوم شود ، تعداد پیکسل های آن تغییر نخواهد کرد Adobe Illustrator در مقایسه با نرم افزار های حرفه ای دیگر به راحتی بر روی اینترنت در دسترس است  Adobe Illustrator به درستی به عنوان برنامه طراحی مبتنی بر بردار شناخته شده است.

 

تفاوت تصاویر پیکسلی با وکتور ( برداری ) : تفاوت در نرم افزار فتوشاپ و نرم افزار ایلاستریتور


میشود گفت بزرگترین تفاوت این دو نرم افزار در طراحی وکتور و دیگری در طراحی پیکسلی میباشد. Illustrator  از نمودارهای مبتنی بر بردار استفاده می کند که محاسبات ریاضی را بکار می گیرد ، با این حال ، ابزارهای نقاشی در فتوشاپ چنین جزئیاتی ندارند. در فتوشاپ کاربر تصاویر و نمودارهایی را که پیش از این با Illustrator  تصویرگری شده اند ، را بهبود می بخشد ، با این حال ، Adobe Illustrator  تخته رسمی در اختیار کاربر می گذارد تا بتواند طرحی کاملا جدید خلق کند.


ویژگی های مهم  Adobe Illustrator

اجرای ایده و کشیدن آن به صورت حرفه ای
قابلیت تغییر اندازه بدون کم شدن کیفیت
سازگار بودن با نرم افزار فتوشاپ
طراحی اشکال حرفه ای به سادگی
قابلیت چاپ با کیفیت و وضوح بالا
طراحی وکتور به صورت حرفه ای
ساخت آیکون
پالت رنگ پیشرفته
ایجاد تصاویر تخت (flat)
طراحی های کارتونی جهت استفاده از نرم افزار های انیمیشن سازی



صفحه مناسب چاپ
ایلوستریتور - فتوشاپ - طرح لایه باز - وکتور - نرم افزار طراحی - تصاویر وکتور - لوگو

دیدگاه کاربران در مورد این مقاله

برای ثبت دیدگاه باید عضو شوید

مقالات مشابه