چگونه یک کارت ویزیت خوب داشته باشیم؟
تاریخچه کارت ویزیت :
اولین بار در قرن 17 میلادی در اروپا از کارت ویزیت استفاده شد اما با کارایی متفاوت :
وقتی شخص سرمایه داری از سفر به شهرش باز می گشت ، بازگشتش را از این طریق اطلاع رسانی می کردند. در قرن 19 میلادی طبقات متوسط هم استفاده می کردند. در هنگام دیدار با خانم یا آقای یک خانه ، کارت خود را برای صدور مجوز از سوی صاحبخانه به مستخدم می دادند.
انگلستان اولین کشوری بود که کاربری کارت را به سمت معرفی خدمات تجاری و بازرگانی ، تغییر داد.
کارت ویزیت ، کارت شناسایی ماست و نحوه ارائه آن ، نوع شخصیت و رفتار ما را نشان می دهد.
طراحی بد و نامناسب آن نیز به برند ما ضربه می زند.
چند نکته طلایی برای ارائه کارت ویزیت :
1. همیشه همراهتان باشد.
2. از کیف مخصوص کارت استفاده کنید.
3. هیچ وقت روی کارت کسی در مقابل چشمش چیزی ننویسید.
4. هنگام جستجوی کارت در جیبتان ، محتویات جیب تان را بیرون نیاورید.
5. همیشه جای معینی برای آن داشته باشید.
6. هنگام دریافت کارت ، بهتر است ابتدا نام و سمت فرد و اسم شرکت را بلند بخوانید و سپس آن را درون کیف یا جیب خود بگذارید ، سپس کارت خود را تقدیم کنید.
7. طراحی آن را به موسسات گرافیکی بسپارید.
یک کارت ویزیت خوب باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند بلافاصله توجه بیننده را به خود جلب کند و او را ترغیب به خرید محصول نماید.
یک کارت ویزیت خوب نباید به عنوان آیتمی برای معرفی در نظر گرفته شود که برای برقراری ارتباط با مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد.
کارت ویزیت یکی از روش های تبلیغ و به نوعی ایستگاه اطلاعاتی در مورد شما و کاری که انجام می دهید می باشد. اگر کارت ویزیت نتوانست به مقاصد و اهداف شما در زمینه بالا بردن میزان فروش محصول و معرفی و شناساندن شما جامه عمل بپوشاند ، این ثابت می کند که کارت ویزیت شما در سطح مناسبی برای تاثیر گذاری نبوده است.
اکثر افراد فکر می کنند کارت ویزیت روش موثر تبلیغات فروش است ؛ این نوع تفکر در میان افرادی رایج است که به تازگی وارد عرصه تجارت شده اند. ایده کلی در مورد فلسفه کارت ویزیت این است که یک کارت ویزیت به قدری از یک طراحی خوب برخوردار باشد که با قرار گرفتن روی میز نظر هر بیننده را به خود جلب کرده و حرفه ای بودن طرح آن نیز باعث شود تا این حس در بیننده ایجاد شود که با یک مجموعه کاملا حرفه ای طرف است ، بنابراین سعی می کند خرید خود را از این کمپانی خاص انجام دهد.
کارت های ویزیت از ابزارهای موثر و مفید هستند که تاثیر آنها اثبات شده است. داشتن یک کارت ویزیت خوب با طراحی منحصر به فرد و چشم گیر این امکان را برای مشتریان و مصرف کنندگان فراهم می کند تا خرید خود را به آسانی و با طیب خاطر انجام دهید.
نکاتی مهم که به شما کمک می کند یک کارت ویزیت خوب داشته باشید :
۱ . از تصویری استفاده کنید که نمایانگر کار ، محصول و کمپانی شماست.
۲ . مطمئن شوید کارت ویزیت شما دارای جذابیت های لازم برای جذب و جلب توجه و ترغیب مشتری است.
۳ . از رنگ های متنوعی استفاده کنید ، اما زیاده روی نکنید.
۴ . از عکس هایی استفاده کنید که احساسات افراد را تحریک کند ، البته با توجه به این که برخی از تصاویر ممکن است برای محیط تجاری مناسب نباشد.
۵ . از کارت هایی که مواد پلاستیکی در آنها بکار رفته استفاده نکنید. از کارت های رنگی و کارت هایی استفاده کنید که دارای طرح های غیر معمول و غیر عادی است ، به این طریق طرح کارت در ذهن بیننده باقی مانده و دیرتر فراموش می شود.
۶ . کارت خود را در سایزهای مختلف تجسم کنید. شما می توانید کارت خود را به گونه ای طراحی کنید که فقط محصولی که قصد فروش آن را دارید به نمایش بگذارد.
۷ . کارت را به صورت عمودی طراحی کنید تا مطمئن شوید بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
۸ . کارت ها ویزیت دو لت و سه لت می تواند نقش یک کاتالوگ را ایفا کند.
۹ . کارت های ویزیتی با طرح های مختلف طراحی کنید. با این روش افراد در کلکسیون کارت های ویزیت شان تعداد بیشتری کارت از شما خواهند داشت.
۱۰ . به اضافه کردن یک فایل آهنگ یا موزیک به کارت خود فکر کنید. این گونه می توانید مطمئن باشید هر کس با هر سلیقه ای از داشتن کارت شما امتناع نمی کند.
۱۱ . شما باید مطمئن باشید کارت شما از روش ها و راه های لازم برای ارتباط برقرار کردن با افراد برخوردار است ، مثلا نام کمپانی ، آدرس ، شماره تماس ، فاکس ، آدرس وب سایت و همچنین آدرس ایمیل فراموش نکنید بودن نام خود شما به اندازه نام کمپانی در کارت ویزیت اهمیت دارد.
۱۲ . نگران هزینه ای که باید برای کارت ویزیت بپردازید نباشید. با کمی بیشتر هزینه کردن برای چات کارت ویزیت بعدا می توانید درآمد بیشتری داشته باشید. با داشتن یک کارت ویزیت خوب با تعداد بالا تعداد افرادی که با شما تماس می گیرند نیز بیشتر شده ، در نتیجه میزان فروش محصول شما نیز افزایش پیدا می کند.
۱۳ . داشتن دو کارت متفاوت می تواند میزان فروش محصول شما را تا حد باور نکردنی بالا می برد.
۱۴ . مطمئن شوید کارت ویزیتی که طراحی می کنید به خوبی برند یا نام تجاری شما را تصریح و توصیف می کند.
۱۵ . سعی کنید مشخصات کلی خلاصه و در یک خط قابل خواندن و فهمیدن باشد از نوشتن متن های طولانی اجتناب کنبد فراموش نکنید کارت ویزیت با برشور یا تراکت تبلیغاتی فرق دارد پس هرچه مختصر تر و کوتاهتر باشد برای مخاطب قابل لمس تر است.
۱۶ . نوشته ای انتخاب نکنید که مردم قادر به فهم آن نباشند چون باعث می شود برخی از مشتریان خود را از دست بدهید.
۱۷ . از کارت ویزیت هایی استفاده نکنید که حاوی اطلاعات ارتباطی قدیمی ، آدرس پستی و … است چون باعث می شود یک فرد غیر حرفه ای و اماتور به نظر برسید.
۱۸ . سعی کنید به جای نوشته های طولانی از نوشته ها و عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. نوشته های بلند و طولانی باعث کم شدن علاقه فرد به خواندن مطالب می شود.
۱۹ . پشت کارت شما باید حاوی نکات مهم و ضروری در مورد نوع فعالیت و سرویس دهی شما باشد. این باعث می شود مردم شما را بهتر و زودتر به یاد آورند.
۲۰ . اگر می دانید در یک سال بیشتر از ۱۰۰۰ کارت استفاده نمی کنید مطمئن باشید در کار و تجارت خود شکست خواهید خورد. بنابراین روش خود را تغییر داده و کاری کنید که کارت ویزیت بیشترین نفع را به شما برساند.
۲۱ . بهترین روش برای اینکه ببینید آیا کارت ویزیت شما یک کارت ویزیت به یادماندنی هست یا نه این است که کارت ویزیت خود را بین تعداد زیادی کارت دیگر قرار دهید و آن ها را از یک تابلو آویزان کنید، سپس به آن ها نگاه کنید. اگر کارت شما در نگاه اول نظرتان را به خود جلب کرد مطمئن باشید کارت ویزیت خوبی است. اما اگر این اتفاق نیفتاد بدانید در یک قسمت از کار اشتباه کرده اید.
۲۲ . اگر کارت خود را به مشتری ارائه کردید و او با دیدن آن چیزی در مورد اینکه چقدر کارت خوبی دارید صحبت نکرد و یا اصلا چیزی در مورد کارت نگفت ، این ها نشانه هایی است که نشان می دهد کارت شما از فاکتور WOW برخوردار نیست بنابراین چیزی هم برای گفتن در مورد آن وجود ندارد.
۲۳ . وقتی کارت ویزیت تان را به مشتریان خود می دهید از آنها نیز بخواهید کارت شان را در اختیار شما قرار دهند. با این روش می توانید با آنها در ارتباط باشید بنابراین مطمئن باشید کار و شغل خود را در سطح وسیعی گسترش داده اید.
۲۴ . بخاطر داشته باشید که یک کارت ویریت با اطلاعات قدیمی ، به شخصیت حرفه ای شما لطمه می زند . بنابراین حتما با تغییرآدرس یا هر نوع تغییر در اطلاعات تماس سفارش یک کارت ویزیت مناسب جدید بدهید .
۲۵ . اگر نیاز است در جایی یک کارت ویزیت ویژه ارائه دهید چاپ دیجیتال دقیقا به تعداد دلخواه شما و فوری این کار را انجام می دهد این نوع فرصت ها را از دست ندهید.
۲۶ QR Code . اگر درست استفاده شود می تواند در کارت ویزیت به شکلی موثر عمل کند .
۲۷ . در انتخاب جنس و چاپ خوب برای کارت ویزیت خود صرفه جویی نکنید.
۲۸ . وجوداطلاعات تماس کافی و مناسب و بروز در کارت ویزیتتان را حتما چک کنید.
۲۹ . از فونت و سایز مناسب استفاده کنید . نوشته هایی که اندازه یا فونت ناخوانا دارند نمی توانند با مخاطبین ارتباط برقرار کنند .
۳۰ . برای داشتن طرح کارت ویزیت حرفه ای حتما از یک طراح حرفه ای کمک بگیرید.